onsdag 8 oktober 2008

Det oundvikliga hyckleriet

Fick en kommentar på förra inlägget:

"Tänk att sajten du arbetar för väljer att namnge häktade personer. Jag som trodde att det var domstolarnas sak att döma folk. Denna diskussion är ju extra anmärkningsvärd eftersom du själv ganska ofta agiterat för etik och moral genom åren...."

Och svarade just:
"Ja, det där är knepigt som fan. Det är svårt att svara på utan att låta hycklande eftersom jag generellt tyckt att man inte ska namnge och sätta ut bild men samtidigt arbetar för Nyheter24 som i dag gör just det. Jag säger såhär, det är problematiskt och jag brottas med det, och vi diskuterar det. Vi får se var det landar till slut."

Insåg sedan att det där inte var ett riktigt bra svar. Det är så luddigt. För tittar man på vad jag skrivit under etiketten media märker man snabbt att jag har en del åsikter om hur media bör se ut som inte omsätts i Nyheter24:s vardag. Samtidigt trivs jag utmärkt och har roligt och skäms inte för mig. Jag vill inte undvika diskussion, inte ducka den och inte låtsas vara helt obrydd om allt jag skrivit förr. Däremot vill jag undvika hyckleri. Så därför erkänner jag villigt den inkonsekvens man kan hitta hos mig, och inkonsekvens har alltid varit en stor del av min person. Så nej, jag tycker inte att namnpubliceringar är bra. Men jo, jag trivs ändå and I sleep like a fuckin baby (Bill Hicks-metaforiskt alltså, jag sover fruktansvärt dåligt egentligen).
Jag har inga som helst problem att verka på den kommersiella marknaden och försöka göra det så effektivt som möjligt trots att jag har problem med den utpräglade kommersialismen som sådan. Går det ihop? Naej, kanske inte, men jag tänker mig att det är så vi funkar och att det varken är något fint eller fult med det.

Jag borde rimligen haft dubier kring arbetet för Punkt SE då också, och det hade jag inte, och jag borde rimligen haft issues med en massa andra saker då också, och det har jag inte haft. Så hyckleriet är oundvikligt. Jag hoppas ändå att det jag gör är något bra, inte bara något väldigt roligt, och det tror jag faktiskt att det är.

12 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Ibland är man bara mänsklig, helt enkelt. Men medvetenhet är första steget till förändring.

Anonym sa...

Din Bill Hicks-metafor rättfärdigar inte något.
sug satans kuk.

caling it a job dosent make it right boss.
"paul newman"

long time reader first time commenting/love bobby

Johan Wicklén sa...

Ni vill ju vara nya och gå i bräschen så...

Problemet för nyheter24 blir att hålla en konsekvent linje i namnpubliceringsfrågan. Är detta nu en officiell hållning från er sida? Att alltid publicera namn på häktade svenska kändisar.

Sen köper jag inte det här med allmänintresse. Ett slags nyfikenhet kanske, men absolut inte allmänintresse.

Skulle ha varit väldigt spännande och lyssnat på hur diskussionen gick på redaktionen innan ert beslut.

Eric Goesta Rosén sa...

cliff hanger: Mänsklig är man förhopnningsvis hela tiden!

Bobby: Nej, det rättfärdigar ingenting såklart, men om inte jag skrev det skulle du ha gjort det. Typ.

Wicklén: Diskussionen om detta och andra grejer pågår mest hela tiden. Men det är svårt, som fan, att hitta en linje att följa konsekvent. Det där lär vi prata om för jämnan och vi lär ta ställning från fall till fall.

Johan Wicklén sa...

Jo visst är det så, det är en del av arbetet.

Det jag kan hålla med om är att medielandskapet ser helt annorlunda ut nu än för, låt oss säga, tio år sedan. Därför kan vissa av de pressetiska reglerna behövas uppdateras och anpassas efter den rådande situationen - lite på samma sätt som dagens upphovsrättslag skulle behöva ses över.

Sen finns det annan media som gjort långt mycket fulare saker än så här, men faktum kvarstår: ni väljer att gå ut med namn och bild på en person som ännu inte är dömd. I värsta fall leder det i förlängningen till att andra medier känner sig pressade och även dom börjar tumma på de pressetiska reglerna.

Men att kräva att man i varje situation ska leva som man lär är bara barockt - det går inte.

Eric Goesta Rosén sa...

Wicklén: Helt rätt, i värsta fall flyttar vi gränsen åt fel håll. I bästa fall bidrar vi till en mindre hycklande tabloidjournalistik. Antagligen blir det lite av båda. Vi har ju ingen printupplaga, vilket gör att det blir lite lättare att publicera namn och bild i mina ögon, i och med att nätanvändaren alltid hittar namn och bild om han eller hon vill i alla fall. Även om det sista inte är ett publicistiskt argument för fem öre så är det en verklighet att förhålla sig till.

Som sagt, knepigt är det, tycker jag.

clara sa...

Det måste kännas bra att skriva artiklar som "Kokain-Sanna". Fast jag förstår att du ser ditt jobb som en språngbräda till en journalistisk karriär så du kanske får suga den sura pungen lite helt enkelt.

Eric Goesta Rosén sa...

Clara: Ändå en snäll text. Och visst blir hon kokain-Sanna i den mån att de mediesammanhang hon förekommit senaste tiden varit relaterade till just kokain. Även om det är ett jävla taloidigt ord.

Jag vet att ni är vänner så jag förstår att det stör dig, men både du och jag har skrivit långt mycket elakare om svenska kändisar på våra respektive bloggar, flera gånger. Så den texten var inte knepig att skriva. Även om jag ju helst ska hålla mig på sporten.

Anonym sa...

Det är alltid lätt att ha en hög moral när man står vid sidan om.
När ny karriär o jobb står på menyn
så rättar vi oss ofta i ledet.

Anonym sa...

Har det änns funnits en dialog kring hurvida ni skulle namnge häktade eller inte?
och OM så finns det ju verkligen inga ursäkter.

Eric Goesta Rosén sa...

anonym (sista): Självklart finns det en dialog och en plan för hur vi agerar och vilka som tar beslutet. Allt annat vore omöjligt.

Anonym sa...

Men du säljer ändå ut din moral o etik som du har hållit så högt här på bloggen för att finte sumpa chansen o få va med påett hörn i mediasvängen ?