torsdag 16 augusti 2007

Virtanen och knullkalas

Fredrik Virtanen, som jag saknat så i bloggvärlden, gör intensiv comeback på Studio Virtanen-bloggen. Äntligen, som han den dära Gert skulle sagt.

Och i Aftonbladet berättas det om den moderata politikern Marie-Louise Ekholm som motionerar om åtgärder för att stoppa unga från att ha KNULLKOMPISAR. Hon gillar inte hur attityden till sex har blivit, bland annat hänvisar hon helt vetenskapligt till förklaringen "Det kan man bara se på kvällstidningar och såpor som ”Big Brother”.". Jojomen, en strålande utgångspunkt för politiska beslut. Gissningsvis får hon KD med sig i alla fall. Men vad säger knullisarna i folkpartiet? Hur många sexpartners är förresten för många? Och framför allt, hur många har du haft?

Hur många har du legat med?
1
2-4
5-9
10-16
17-22
23-30
31-40
40+
  
Free polls from Pollhost.com

13 kommentarer:

Daniel sa...

Antar att du menar: Med ur många har du haft vaginalt penetrerande samlag?

Är det bara då det är sex?

Annars skriver du oftast väldigt fint.

/Daniel

Eric Goesta Rosén sa...

Nej, alltså, jag undvek att definiera det. Det är upp till var och en att göra.

Annars tack!

Alexandra Malmqvist-Olsson sa...

Fast till Aftonbladet sa hon ju:
Det kan man bara se på kvällstidningar och såpor som ”Big Brother”. Det är svårt att stå emot som ung.

Jag upprepar DET ÄR SVÅRT ATT STÅ EMOT SOM UNG. Och där trillar poletten i.

Du får vinkla din blogg hur du vill, när du vill och utifrån dina egna åsikter. Men grejen är den att jag faktiskt tror att många unga tjejer och killar inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till sex! Och vad ska de tro när folk knullar i teve på bästa sändningstid om de inte har folk i sin närhet som räddar dem ur misären? Herregud, det kan verkligen inte vara lätt att vara tonåring i dag!

Eric Goesta Rosén sa...

Alexandra: Ja, alltså, visst fortsätter hon meningen, men poängen blir densamma. Hon tycker att det räcker att se på kvällstidningarna och Big Brother (som inte ens finns längre) för att dra slutsatser långtgående nog att bygga politiska beslut på. Som att reformera skattesystemet efter att ha sett en enda dokumentär om Monaco, typ.

Jag tvivlar inte på att det är svårt att vara ung idag, har jobbat i skolan och vet att det inte är så jävla kul alla gånger. Men reaktionär attityd gentemot sex och hennes vilja att avkräva ömsesidig kärlek mellan alla som knullar är ju väldigt trist. Fan ska det vara bra för liksom?

Alexandra Malmqvist-Olsson sa...

Men är det inte just den delen som du valde att klippa bort som är den mest intressanta i den här diskussionen? Du som upprörs över hennes slutsatser kanske ska ta och läsa hela motionen? Jag menar, inte kan man nöja sig med vad som skrivs i kvällstidningen?

Jag blir så oerhört ledsen varje gång jag ser folk skriva ner människor som faktiskt försöker reda ut ungdomars sexualitet. Ja, det vet vi väl allihopa att könssjukdomar ökar och att var och varannan unge har knullkompisar. Men vad vill de egentligen? Precis som jag skrev så har Marie-Louise en poäng när hon säger att det är svårt att stå emot som ung.

Att hon ens tar upp ämnet är väl bra? Hon avkräver med all sannolikhet inte ömsesidig kärlek för sex däremot tycker hon att det är helt vajsing att könssjukdomar hos ungdomar ökat. Gör inte du?

Mangobruden sa...

Mmmm..jag måste nog hålla med Alexandra lite om att det där var inte så fint uthugget ur sitt sammanhang (även om jag inte är något moderatfan direkt och verkligen inte påläst åt något håll).

Vet inte vad jag tror om de ungas sexualitet. Dock har jag försått att det hänt både bra och dåliga grejer sedan jag var "ung" på den fronten.

Och nej, Big Brother är inget vidare varken för unga eller gamla.

Hur många sexpartners har du haft Eric?

tove sa...

men nu är ni väl... ja, nåt.

alltså säga vad man vill om svårt att vara ung, kass att knulla mot sin välja etc. men att skriva en motion som går ut på att unga inte ska ha knullkompisar är ju helt vanvettigt!

hur ska det kollas? ska man anmäla? jo, hon ville vara knullkompis med mig...
böter?
vad faan är en knullkompis? vem drar gränsen?

jag har varken läst motion eller artikel, men allvarligt, kära politiker. könsskjukdomar stoppas inte genom att ålägga folk förbud mot att ha sex. det känns sjukt mycket medeltid.

Anonym sa...

antar att du glömt alternativet oskuld. vet flera i min ålder (typ tjugo) som av olika anledningar ännu inte haft sex.

Anonym sa...

Könsjukdomma hejdas med..kondom!
Graviditeter och könsjukdomar förhindras med kondom!
Det viktiga är att använda kondom.
Kondom är viktigt!
Viktigast av allt är kondom!

Sedan tror jag att inget i världen utom hot om dödsstraff möjligtvis kan hindra unga människor att utforska sexualitet och känslor.

Även vuxna blandar ihop kärlek med sympati och sex med närhet.

Alltså., man har sex i "onödan" ibland.

Och ibland av ren glädje och kåthet. Sex är bra för hela kroppen.

Det viktigaste är att man talar om att ingen borde ha sex med någon, om de inte har brinnande våt lust!

Och att man alltid använder kondom tills man bestämmer att det inte längre behövs.

Det är inte sexet som är för mycket.
Det är aborterna ( för det är jäkligt sorgligt) och könsjukdommarna.

Matte sa...

Om det är könssjukdomar som är problemet man försöker komma åt så är väl lösningen att få upp användningen av kondom igen, snarare än att lägga sig i hur och varför ungdomar har sex. Herregud, jag fyller snart 38 och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska förhålla mig till sex.

Mangobruden sa...

Jo, kondom.
OCH jag måste bara inflika att jag inte heller tycker att motionera mot kk's verkar vara en särdeles bra idé...som sådan alltså.

Herregud vad sex rör till det och kryddar tillvaron i det grövsta. Fascinerande.

debbie sa...

Alexandra Malmqvist-Olsson: "Men grejen är den att jag faktiskt tror att många unga tjejer och killar inte riktigt vet hur man ska förhålla sig till sex! Och vad ska de tro när folk knullar i teve på bästa sändningstid om de inte har folk i sin närhet som räddar dem ur misären? Herregud, det kan verkligen inte vara lätt att vara tonåring i dag!"

Jag tror att det värsta man kan göra är att stämpla sexet som tabu och att det är något smutsigt man håller på med. Att ha flera partners ska inte definera en människa som en "sån som knullar runt". Att få utforska sin sexualitet är en mänsklig rättighet.

Och folk som guppar ovanpå eller under täcket i bästa sändningstid känns som gammal skåpmat. Alla vet att det har hänt men jag tror att väldigt få relaterar till det och än färre har det som förebild när man själv ska skaffa ett sunt förhållningssätt till sex.

Sex ska ses som något underbart trevligt, något som stärken självkänslan och absolut inte som något konstigt. Om man ska få unga människor att ha en god bild av sex tror jag man måste avdramatisera det, och inte tvärtom. Söndagsbilagor varje vecka med orgasmskolor, så förför du din partner-tips och så blir du attraktivare i sängen-reportage är de stora bovarna i dramat. Inte ett litet oskyldigt one night stand. Subventionera isånafall kondomer (som man redan gör i ganska många Landsting) istället för att lägga pengarna på något konstigt förbud!

Och cut the crap med att moralisera.

Mer sex till folket!

debbie sa...

p.s
Jag har ett litet tips till den som vill ta tag i det här med dekadensen. Kolla mitt senaste inlägg och låt dig inspireras av de gamla bibliska taktikerna!