måndagen den 13:e augusti 2007

Svenskans bloggar lönar sig inte? Eller?

Stämmer det verkligen att Björn Sunesons blogg om att springa över USA från kust till kust är den allra mest lästa på Svd.se? De har ju en del andra namn som bloggar för dem och någon av dem borde dra fler än de "2 000-3 000 besökare i veckan med någon anstaka topp på 4 000." som Suneson får in. Det är ju inte så mycket liksom, för att vara på en stor, välrenommerad, dagstidning. Inte minst Martin Jönssons initierade och välskrivna, ofta uppdaterade, blogg om reklam och medier borde dra en hel del folk. Martin Gelin är ett etablerat namn som borde dra många läsare. Kristin Lundells nöjesblogg uppdateras frekvent. Ledarredaktionen borde också generera läsartillströmning. Frågan är vad det är värt för Svenska Dagbladet att ha en massa bloggar om inte så många läser dem? Får skribenterna bra betalt? Går det ihop?

Eller, är det bara så att Björn Sunesons 3000 besökare aldrig skulle toppat om det inte var just under läsarsvaga juli månad? Jag vet inte, men jag undrar.

3 kommentarer:

din osynlige vän sa...

handen på hjärtat... hur många besökare har du?

Eric Goesta Rosén sa...

Under juli månad, som det här handlar om, hade jag i snitt 4000 i veckan tror jag. Ibland har jag mer, ibland mindre.

Anonym sa...

Det är ju för att SVD:s bloggar inte känns som bloggar, utan som om de tagit kolumner från blaskan och lagt ut på nätet. Dessutom är deras RSS helt värdelös.