torsdag 2 augusti 2007

Sista Glennet

Okej, jag kanske ska släppa hela grejen men jag vill återigen påpeka det väsentliga. Det handlar inte om Glenn Hysén som bögknackare eller sexuelbrottsoffer. Fuck det. Det handlar om att det är korkat av Pride att anlita en idiot när det finns kloka idrottare att tillgå. Det handlar om att de väljer en representant för kändisvärlden på bekostnad av en representant för idrottsvärlden. Glenn är killen som reflexmässigt häver ur sig, i sin bisittarroll på teve, att afrikanska spelare per se har svårt med organisation och disciplin, Glenn är säkert fin och go men han är ett pucko på samma sätt som Thomas Ravelli är ett pucko. Det var bara det.

Skit i vem han slog och varför. Han var ett dåligt val av alla andra orsaker. Och talet, detta talet, som så uppenbart var författat i princip utan hans medverkan.

Kör i vind, Pride, do your thing, men förvänta er inte att vi ska lyssna. Det här var bara ett svassande efter heterosexuellt godkännande i mina ögon.
(Den där ministern har jag ju också jävligt svårt för, svårare än för Glenn egentligen, men logiken i att hon deltar och talar är så mycket enklare att se.)

6 kommentarer:

leo sa...

Är inte särskilt insatt i Hysén debatten men ändå.. Det måste väl vara typ tusen gånger mer vågat att han invigningstalar än någon inavlad innerstadsmedelklassvenne med uppifrånperspektiv som typ alltid tyckt att bögar ju så härliga.

Petta sa...

Det �r v�l allm�nt k�nt bland fotbollskunniga att afrikaner ofta spelar mer odisciplinerat och oorganiserat vilket inte alltid �r negativt.
Personligen anser jag det god sed att f�rklara varf�r man tycker n�gon �r pucko.

Eric Goesta Rosén sa...

LEO: Någon sådan har jag inte efterfrågat. Att alltid hänvisa till att det finns sämre alternativ är ju en ganska muggig argumentationsteknik. Däremot finns bättre. Man kunde frågat till exempel Henrik Rydström, Micke Danielsson, Niclas Kindvall eller för all del Erik Edman. Alla med mer koppling till dagens fotboll och med betydligt mer tankar i huvudet.

Petta: Afrikanska landslag har gjort det tidigare, nuförtiden ser det inte alls ut så längre, åtminstone inte när de representerar sina landslag eller europiska klubblad - vilka det handlar om när Hysén är involverad. Dessutom säger han det lika gärna om svarta fransmän, for one.

Jag tycker han är ett pucko eftersom han gett mig det intrycket alltsedan första gången jag hörde honom på teve. Ett ofta snällt pucko förvisso, vilket han visar i FC Z, men likväl ett pucko. Men det är min värdering. Han tycker säkert jag är en jävla kärring (vilket han också brukar uttrycka är det värsta en idrottande man kan vara) och det är helt okej (även om han skulle älska mina tacklingar).

DivineMisTrust sa...

Självklart måste de använda sig av en "känd" Idrottare. Tror du glitter-fagen är intresserad av pekka pekkonen eller Nicklas Nicklasson? (eller vad fotbollsutövarna du namedroppade nu hette). Totalt ointressant. Glenn Hysén är förresten åxå totalt ointressant som person och Yrkesutövare (Keh? Patetism! Det enda fotbollen gör för 90% av Sveriges befolkning är att hålla landskapet öppet! Men då föredrar jag iallafall kor.) trots rubrikerna han gett. Men tydligen har du råd att kosta på dig diverse homoerotiska passningar på Den manligaste manlighetens bekostnad(?) men nämner fyra män som förslag och inte Hanna Ljungberg. Luktar. Hund. Begraven. (helst på en fotbollsplan)

Eric Goesta Rosén sa...

divinemistrust: Men homfobin inom herridrott i allmänhet och herrfotboll i synnerhet är ju så oändligt mycket mer utbredd än den inom sådan med damprefix så det hade knappast varit lika relevant.

Vad gäller de namnen jag föreslog är ju frågan just det om man vill ha en kändis eller en representant för fotbollen, och då hade det senare varit att föredra i mina ögon. Hundra gånger av hundra.

DivineMisTrust sa...

Och Hanna Ljungberg �r inte b�de och?