torsdag 9 augusti 2007

55-åringen Eric Goesta Rosén

Schema:
Fredag dag - Umgås med mamma.
Fredag eftermiddag - Hänga på Trädgården.
Fredag kväll - Spela på Trädgården.
Natten mot lördag - Min flicketiflickvän kommer äntligen hem från resa. Saknar henne.

Men det var inte det jag skulle berätta. Istället skulle jag låta meddela att jag nyss fyllt femtiofem. Meddelas endast på detta sätt.
- Vafalls? tänker den skarpsynte, han är ju tjugosju ju.
Och, ja, det trodde jag också, tills jag stod och kickade lite boll med Robin här utanför dörren, på gatan, alldeles för en liten stund sedan, och plötsligt kände hur mitt knä var på väg ur led. Det liksom rycktes ur sitt fäste och knakade och gjorde väsen, trots att jag vred mig bara lite lite lite. Så jag låg på marken och skrek, tänkte på ambulanser och Ketogan och gips. Sedan åmade jag mig en stund tills jag kände mig mer än lovligt sjåpig och så reste jag mig upp och haltade in till soffan, där jag rökte en cigg och kollade på sportnytt. Mitt knä är ömt och värker lite fortfarande men jag kan gå normalt. Och sånt händer inte vitala män i tjusjuårsåldern, icke sa nicke, det är sånt som 55-åriga fotbollsfarsor råkar ut för. Så en sån är jag tydligen nu. Kul.

MERA BLOGG:
Vad gäller kommentaren om att enkelt språk inte alltid är det bästa, två inlägg ner, så är det förstås inte det jag menar. Man får gärna använda ord som "spatiös" och "orera", det är ju inte ens särskilt svåra ord. Men man får jävlar i min lilla låda använda ord som man bär upp, som inte låter krystade och manierade, och där klarar sig nygubben illa, där klarar sig Marcus Dunberg illa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar på två saker:

1. Vem är din nuvarande flickvän? Sry, noll koll men har ju dock inte blivit briefad...

2. Kommer hem från charterresa? Kommer du någonsin få reda på om hon var dig trogen där?

/JJ

Christina sa...

du, hemskt jobbigt det där med knät och så, men jag har en viktigare fråga:

finns eric goesta rosen? på snart varenda bild jag sett av herrn har han samma pose, den med pekfingret och långfingret spretande på väg att ta ut ciggen, handen halvvägs lyftad till munnen. nu senast i metro, imorse, samman med ett visst band. om jag inte visste bättre (säkra källor påstår ju ha sett dig i rörelse) skulle jag tro det var en pappdocka på alla dessa bilder och att det ljuva livet spökbloggades.

ja, detta är saker man kan undra. det är en väldans bra pose då, det är alldeles sant. lycka till på spelningen!

ewonne sa...

jag har börjat blogga igen. jag var helt enkelt tvungen. fan också.
/ewonne

Anonym sa...

frokenpretto.blogg.se

Eric Goesta Rosén sa...

JJ:
1. Samma som tidigare, du vet.
2. Jag har fullt förtroende för henne.

Christina: Ja, jag vet, men jag tycker det är svårt att låta bli att leva upp till klyschan. Sedan handlar det kanske lite om att styra bilden av sig själv, på något skevt sätt.

Ewonne: Ooh. Vad roligt. Förstår inte varför du slutade from the beginning.

Anonym sa...

Jag fyller 45 nästa helg, ska vi ha 100 års kalas?

Erik H

Eric Goesta Rosén sa...

Erik H: Kör i vind! Om jag inte blivit 65 tills dess. Ska ju spela på Trädgården idag, det kommer se fånigt ut, med mig haltande kring på scenen som en sjukpensionär. Faen.

Anonym sa...

ang en tidigare punkt:

Vad betyder "prettokrönikör"? Att man har läst mer än en roman i sitt liv? att man inte är med i en dokusåpa? Att man kan har nåt slags språklig och innehållsmässig ambition som sträcker sig högre än vad man tar på sig när man går på klubb i malmö? eller vill något mer än Linda Skugge och Alex Schulman? Jag fattar nämligen inte. Vilka är dom förresten och VARFÖR? Är allt bara ett fördummande sign of the times?

/Per

erik sa...

kompis!
det här är väl inte så skamligt dåligt? kan vi inte fria hellre än fälla? allt är inte politik...eller?

erik sa...

http://stureplan.se/articles/5498/
oj sorry glömde länken