söndag 8 april 2007

Infrastruktur som beRör

Jag lutar mig bakåt och fastnar med blicken på de vita rören i taket, följer dem med blicken och låter den vilsamt panorera fram och tillbaka längsmed rören. Det rinner vatten däri och ibland, när någon av grannarna sätter igång diskmaskinen eller tvättmaskinen eller kanske tappar upp ett bad, rycker det liksom till i rören. I min fantasi är det avloppsrör, bajs och kiss och gamla tamponger, men i verkligheten vet jag att det bara är rent vatten, det är tur det för det var inte alls länge sedan ett av dem började läcka, droppa stora droppar på golvet, hade då avföring funnits med i leken hade det gått från att vara en besvärlig grej som behövde åtgärdas till att istället vara bland det vidrigaste jag varit med om.

Just nu saknar jag nästan ingenting och det är också en ganska underlig känsla. En nöjdhet som infinner sig, då och då, och man bli tom för att man inte strävar. Jag vet förstås att det här är något som bara upplevs då och då och att jag snart är tillbaka i all den längtan som gör att man överhuvudtaget tar sig framåt men någon timme här eller där är man alldeles tom för att inget lockar. Det slår mig nu att hålet på min sko växt sig allt större de senaste dagarna och att jag verkligen behöver göra något åt det. Det längtar jag efter. Lagade eller nya skor. Det är väldigt konkret.

Jag känner skammen komma krypande lite, för jag vet ju med mig, jag har glömt en räkning, med flit liksom, eller, jag har med flit trängt bort tankarna på att betala den, och nu kommer jag att bli tvungen att vänta tills nästa månad, med dyr påminnelsetaxa och sån skit.

Ett av rören har ingen isolering utan hänger där i kopparfärg och just det röret är nyast av dem alla och just det röret skakar mer än de isolerade och just det röret stjäl uppmärksamhet från alla andra rör. Det låter sig inte glömmas bort. Jag tycker att det är det finaste av dem alla, trots att det väsnas och lever om, i taket, på undervåningen, i världens sunkigaste lägenhet som är vår, där jag bor där jag trivs och där jag knullar och sover och saknar och stör.

Inga kommentarer: